موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

درک مطلب در مورد شب یلدا

نویسنده : معین | زمان انتشار : 22 آبان 1399 ساعت 13:37

دختر های گلم! متن درس آزاد (هشتم) با موضوع شب یلدا را از میان نوشته های شما تنظیم کرده ام. از نوشته های تک تک شما در این درس چه به صورت جمله چه به صورت کلمه استفاده شده است . متن زیر را در کتاب خوانداریتان وارد کنید.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

                                                       شب یلدا

   یلدا یا شب چلّه یکی از قدیمی ترین جشن های ایرانی است. در این شب طی شدن بلند ترین شب سال گرامی داشته می شود. در واقع آخرین روز آذر ماه و شب اوّل زمستان را شب چلّه یا یلدا می گویند.

    ایرانیان قدیم اعتقاد داشتند که در این شب روز بر سیاهی پیروز می شود و به همین علت آنها پایان تاریکی و آغاز نور و روشنایی را جشن می گرفتند و این جشن امروزه نیز با شب نشینی در منزل بزرگان، فامیل، دوستان و آشنایان گرامی داشته می شود.

   خانواده های ایرانی در این شب دور هم جمع می شوند در این شب گرفتن فال از کتاب حافظ و خواندن شاهنامه مرسوم است. آیین شب یلدا یا شب چلّه با خوردن آجیل و هندوانه، انار و شیرینی و سپری کردن یک شب طولانی کنار یکدیگر بسیار خاطره انگیز است.

   جشن شب یلدا یک سنت باستانی و یک مراسم آریایی است. ما باید این جشن باستانی را غنیمت بدانیم و از این فرصت برای دیدار بزرگان فامیل استفاده کنیم. از شب یلدا باید مانند هدیه ای گرانبها که از نیاکان ما بر جا مانده است، مراقبت کنیم تا این سنت قدیمی و زیبا به فراموشی سپرده نشود و آیندگان نیز از آن لذّت ببرند.

درست و نا درست

1. شب یلدا کوتاه ترین شب سال است.

2. در شب یلدا گلستان سعدی خوانده می شود.

3. جشن شب یلدا یک سنت باستانی و مراسم آریایی است.

درک مطلب

1. چرا خانواده های ایرانی در شب یلدا دور هم جمع می شوند؟

2. رسم های شب یلدا چیست؟

3. شب یلدا یا شب چلّه در کدام فصل سال است؟

مَثَل

مردی خربزه ای مي خرد تا به خانه ببرد در راه وسوسه مي شود و با خود می گوید: «خوب است خربزه را ببرم و به رسم بزرگان گوشتش را بخورم و باقي اش را كناربگذارم، تا اگر كسي از اينجا رد شد، گمان كند كه خاني از اينجا گذشته و گوشت خربزه را خورده و پوستش را اینجا انداخته است.
او گوشت خربزه را خورد خواست پوستش را دور بیندازد كه با خودش گفت:بهتر است پوستش را هم به دندان بگیرم  تا دیگران گمان كنند چاکری هم همراه خان بوده و
پوست خربزه را دندان زده است، تا خواست پوست نازك شده را دور بیندازد  به اين فكر افتاد كه پوست خربزه را هم بخورد تا مردم بگویند نه خاني آمده و نه خاني رفته است.

+

نوشته شده در یکشنبه بیست و نهم آذر ۱۳۹۴ ساعت 14:54 توسط عبدی  | 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر