موضوعات وبسایت : تحقیق
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

آموزش ایتبس

آموزش ایتبس

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 01 اسفند 1399 ساعت 17:34

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

ایتبس :

ایتبس ،نرم‌افزار ایتبس ، آموزش ایتبس و … کلماتی هستند که ما مهندسان عمران از ترم ۳ و ۴ دانشگاه به طور مرتب با آن ها سروکار داریم. شاید به فکر آموزش این نرم‌افزار افتاده باشیم وحتی در کلاس هایی نیز ثبت نام کرده باشیم.اگر اجازه دهید میخواهم یک شوال از شما بپرسم.

آیا واقعا فکر میکنید که نرم‌افزار ایتبس به تنهایی حلال تما مشکلات است؟

  • اگر پاسخ شما به سوال بالا بله است و هیچگاه نظر شما عوض نمیشود، به عنوان یک شخصی که سال هاست مشاور بسیاری از شرکت ها و مهندسان عمران معروف هستم میتوانم بگویم که همین الان این صفحه را راها کنید و از رشته عمران بیرون بروید.زیرا نه تنها این آموزش ایتبس به درد شما نمیخورد بلکه تمامی آموزش‌های ایتبس جهان را هم برای شما جمع آوری کنیم ، باز هم شما به عاقبت خوشی نمیرسید.
  • اگر پاسخ شما به سوال بالا بله هست و ما میتوانیم نظر شما را عوض کنیم میتوانم بگویم که نگران هیچ چیز نباشید، شاید یکم زمان بر باشد ولی موفقیت شما را خود من تضمین میکنم.
  • و اگر از ابتدا پاسخ شما به سوال بالا خیر است و اعتقاد دارید که نرمافزار ایتبس و آموزش ایتبس به تنهایی هیچ‌گاه کارساز نیست ، به شما تبریک میگویم.چون تنها چند قدم کوچک تا اینکه بهترین طراح سازه ای (چه طراحی سازه بتنی و چه طراحی سازه فولادی ) شوید فاصله دارید.

اجازه دهید در ابتدای کار یک مقدمه کلی در مورد ایتبس و این آموزش ایتبس خدمت شما عرض کنم.

در این دوره قرار است که ما به آموزش ایتبس بپردازیم. ETABS یک نرم افزار مهندسی عمران است که می تواند به تجزیه و تحلیل و طراحی ساختمان چند طبقه بپردازد. ابزارها و الگوهای مدل سازی در این نرم‌افزار طبق استاندارد ها ، آیین نامه ها و کدهای طراحی بر اساس روش های تجزیه و تحلیل استاتیکی و دینامیکی میباشد و تمامی این قسمت های مختلف یک نرم‌افزار جامعی به نام ایتبس را پدید آورده است که در این قسمت ما به آموزش ایتبس میپردازیم.

تاریخچه نرم‌افزار ایتبس :

نرم‌افزار ایتبس یکی از محصولات شرکت Computers and Structures, Inc میباشد.پایه های اولیه این شرکت در سال ۱۹۷۵ توسط ۳دانشجو عمران برپاگردید که در مدت تنها ۴ ماه ۲ نفر از این دانشجویان این شرکت را ترک کردند و شخصی به نام اشرف حبیب الله چهره بزرگ این شرکت گردید.

این شرکت با دیوانه بازی های آقای اشرف حبیب الله روز به روز پیشرفت کرد تا آن جا که در کمتر از ۳۰ سال توانست بیش از ۳۰۰ شعبه در نقاط مختلف جهان راه‌انداری کند.در این آموزش ایتبس ما به نرم افزار ایتبس میپردازیم اما میتوانیم بگوییم که ETABS تنها نرم‌افزار این شرکت نیست و نرم‌افزارهای قدرتمندی مثل CSiBridge, SAFE, and CSiCOL, ETABS and SAP2000 از محصولات دیگر این شرکت هستند.

تاکنون ساختمان های بسیاری با این نرم‌افزار طراحی شده اند.ساختمان هایی مثل برج الخلیفه ، بلندترین برج شیکاگو ، برج میلیان کاردینو در کالیفرنیا و … تماما با این نرم‌افزار مدلسازی و طراحی شده اند.

آموزش صفر تا صد ایتبس :

دوره ای که هم اکنون در قسمت بالا مشاهه میکنید به همت شهر نوین عمران و معماری به منظور آموزش مهندسان عمران کشور عزیزمان ایران  تهیه شده است.در این دوره ما سعی کرده ایم که به شما عزیزان اطلاعات کامل از ابتدایی‌ترین مباحث آموزش ایتبس تا نکات نیمه پیشرفته را بازگو کنیم.مثالی که در این پکیج آموزشی مشاهده میکنید شامل اطلاعاتی جامع میباشد که مناسب سطح دانشجو ها تا مهندسین نظام مهندسی میباشد.

معیار های طراحی در آموزش ایتبس :

در طراحی سازه ها و یا به عبارت دیگر طراحی اعضای باربر یکم سازه باید معیار هایی به عنوان ضوابط و قوانین طراحی در نظر گرفته شود.در دوره نخبگان طراحی که دوره ای بسیار حرفه ای میباشد ، این معیار ها را به چراغ های راهنمایی و رانندگی تشبیه کرده ایم.تصور کنید که در یک جاده در حال رانندگی هستیم و به یک چهار راه برخورد میکنیم در این هنگام چارغ های راهنمایی و رانندگی هستند که به ما قوانین دور زدن ، ادامه مسیردادن و … را بیان میکنند.

در دوره آموزش ایتبس در نظر داریم تا این فرهنگ را به اندازه کافی جای بیندازیم که هیچ مهدنسی به تنهایی کامل نیست و باید مدام از آیین نامه ها استفاده کنیم.معمولا زمانی که به آیین نامه ها مراجعه میکنیم معیار های طراحی کلی را برای ما طراحان بازگو میکنند که با توجه به نوع سازه ای که در حال طراحی هستیم به انواع مختلفی تقسیم میشوند.

در دوره رایگان آموزش ایتبس ما اشاره ای به این موارد میکنیم و به عنوان مثال معیار های زیر را بررسی میکنیم.

  • معیار مقاومت :

معیار مقاومت از اصلی ترین و مهم ترین معیار های طراحی در دوره رایگان آموزش ایتبس میباشد که در طراحی کلیه سازه ها باید مد نظر قرار گیرد.مقاومت به دوصورت معیار تسلیم یا معیار خمیری و پلاستیک شدن میتواند در طراحی سازه ها مطرح شود.

با توجه به اهمیت توضیحات معیار تسلیم و معیار خمیری ما مقاله ای جداگانه را به آن اختصاص داده ایم و در آموزش ایتبس از توضیح این موارد خودداری کرده ایم.

  • معیار پایداری :

ممکن است در برخی از سازه اعضای سازه ای و یا در کل سازه قبل از اینکه تنش ها بر اساس معیار مقاومت به حد تنش تسلیم برسند ، با در نقاط مختلف سازه مفاصل پلاستیک تا آستانه انهدام پیش رود ، کمانش و یا ناپایداری رخ بدهد که در این صورت معیار کنترل کننده طراحی ، پایداری سازه خواهد بود.

معیار پایداری در طراحی سازه های فولادی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.زیرا به علت بالابودن مقاومت فولاد اغلب اعضا در سازه های فولادی دارای مقاطع ضعیف و لاغر خواهند بود و این اعضا به آسانی در معرض ناپایداری موضعی و یا کلی قرار میگیرند.

  • معیار تغییر مکان :

در آموزش ایتبس بیان کردیم که یکی از مهم ترین معیار هایی که باز هم در طراحی سازه های فولادی بایستی مورد توجه قرار گیرد ، معیار تغییر مکان میباشد.در سازه های فولادی به علت بالا رفتن مقاومت فولاد ، عموما طراحان اعضا و مقاطع را ظریف و لاغر طراحی میکنند که حاصل آن کاهش ممان اینرسی میباشد.در دهانه های بزرگ که در آن ها از این مقاطع نازک وظریف پوشانیده شوند ، تغییر مکان ناشی از بار های زنده و مرده آفزایش مییابد که خود این ها نیز باعث ایجاد ترک میشود در سقف ها میشود.

باید توجه کنیم که در حین دوره آموزش ایتبس ما با معیار های متفاوتی برخورد میکنیم که برخی برای سازه های بتنی اهمیت بیشتر دارند و برخی ها برای سازه های فولادی اهمیت ویژه ای دارند.تعداد این معیار ها بسیار مهم هستند اما هنگامی که روی آن ها تحقیقاتی را انجام دهیم به چند معیار کلی برای بررسی هر کدام از سازه ها برمیخوریم.

معمولا این معیار ها را در کتاب هایی حمع آوری میکنند و در اختیار جامعه مهندسی میگذارند.

به عنوان مثال معیار های مربوط به بارگذاری را در مبحث ششم مقررات ملی ساختمان ، معیار های طراحی سازه های بتنی و سازه های فولادی  را در مبحث نهم و دهم مقرارت ملی ساختمان و معیار های طراحی لرزه ای را در استاندارد ۲۸۰۰ جمع آوری کرده اند که در دوره رایگان آموزش ایتبس ما مفصل با این آیین نامه ها کار میکنیم و نکات هر کدام را تاجایی که فرصت باشد بررسی میکنیم.

نرم‌افزارایتبس (Etabs) :

در دوره آموزش ایتبس ما از نرم افزارETABS2015 استفاده میکنیم . نرم‌افزار ایتبس یکی از محصولات شرکت CSI میباشد. واژه CSI مخفف عبارت Computers and Structures, Inc میباشد.بسیاری از ما مهندسین عمران سوداری تحصیل در بهترین دانشگاه مربوط به رشته مهندسی عمران را در سر خود داریم.شاید دانشتن این نکته برای شما جالب باشد که ، به جرئت میتوانیم بگوییم بهترین دانشگاه در حیطه مهندسی عمران دانشگاه Berkeley در  California  آمریکا میباشد.

این دانشگاه تراز اول ازدیرباز به تربیت مهندسیت عمران تراز اول مشهور بوده است.در تحقیقی جالب که خود این دانشگاه بیان کرد از ۵۶۰۰ مهندس عمرانی که در سرتاسر جهان در مهمترین پروژه‌های عمرانی شرکت کرده اند ، در حدود ۱۲۰۰ نفر آن ها در مقطعی از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند.

در سال ۱۹۶۹ پروفسور اشرف حبیب الله عنصر اصلی شرکت CSI و متخصصان دانشگاه Berkeley  به تحقیقی جالب دست زده اند که پس از ۶ سال خروجی این تحقیق نرم‌افزاری به نام ایتبس شد.

بسیاری از ما مهندسین بدون هیچ گونه دانش قبلی از کمی‌ها و کاستی‌های نرم افزاری صحبت میکنیم که در دوره آموزش ایتبس از آن استفاده میکنیم.در حالی که میبایست گفت در طراحی برج الخلیفه دقیقا همین نرم‌افزار در مدلسازی طرح به کار گرفته شده و آزمایش خود را در این پروژه به خوبی پس داده است.

اموزش ایتبس سازه بتنی :

به طور کلی در علم طراحی سازه ما با سه سازه متفاوت سر و کار داریم.

  1. سازه های فولادی
  2. سازه های بتنی
  3. سازه های متفرقه

قدرت نرم‌افزار ایتبس به حدی میباشد که میتوان هر سه نوع سازه را با تمام نکات آن در این نرم‌افزار تحلیل سازه ای ، مدلسازی و حل کرد.در این دوره آموزش ایتبس ما یک مثال بتنی را به صورت کامل برای شما در نظر گرفته‌ایم که نکات کاملا ابتدایی در قسمت های اولیه شروع میشود تا به نکات طراحی پیشرفته در قسمت های پایانی میرسد.

البته دانستن این نکته هم الزامیست که در این آموزش جامع ETABS در مورد نکات سازه های فولادی هم صحبت میکنیم ! عمده کار طراحی سازه های فولادی مربوط به اتصالات آن ها میباشد که متاسفانه در این دوره فرصت صحبت کردن در مورد اتصالات سازه های فولادی را نداشته ایم.

نحوه مطالعه جزوه آموزش Etabs :

به تمامی عزیزانی که قصد دارند نرم‌افزار را فرابگیرند تاکید میکنم که جلسات آموزش ایتبس را جلسه به جلسه مشاهده کنند و مطالعه پرشی را فراموش کنند. منظورم از مطالعه پرشی این است که پنج دقیقه ابتدایی را مشاهده نکنند و به دلیل مطالب آسان به سراغ چند دقیقه آخر بروند.معمولا محتوای جلسات به گونه ای میباشد که در هر جلسه دو الی چهار نکته حرفه ای در مورد نرم‌افزار Etabs بیان شده است.

آموزش جامع etabs :

این دوره آموزشی به صورت کاملا عملی برگذار میشود و ما آموزش ها را در غالب فیلم های آموزشی با فرمت MP4 در خدمت شما میگذاریم.شما کافیست که روی هر جلسه که نیاز دارید کلیک بکنید و سپس به صفحه مربوطه هدایت میشوید.در هر صفحه میتوانید فیلم را با کیفیت HD مشاهده و دانلود کنید.البته هر جلسه جزوات و فایل های مخصوص خود را دارد که شما میتوانید به طور رایگان و تنها با ثبت نامی ساده در کمتر از ۲ ذقیقه آن ها را نیز دانلود کنید .

جزوه آموزش ایتبس :

جزوه آموزش ایتبس معمولا شامل چند قسمت میباشد.در هر قسمت جزوه فایل  PDF ، پاورپوینتی که تدریس شده به علاوه ویدیو همان جلسه (با کیفیت FHD) در اختیار شما قرار داده شده است که میتوانید به صورت رایگان دانلود کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: civilercity.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر